Eerste langere testrit met full carbon/kevlar fietsschoen een feit |
13 april 2014 | ![]() |
![]() Ik ging bij aanvang er van uit dat ik een veel te lichte opbouw had gemaakt met als idee: "versterken kan altijd nog". Nu weet ik het zeker: Onder de 100 gram in maat 47 kan ook en dat is toch wel redelijk spectaculair. Een volledig stijve en passende schoen met het gewicht van een reepje chocola... Tot nu toe heb ik ook druk geëxperimenteerd met allerlei sluitsystemen, gefreesde en gedraaide knopjes uit aluminium en POM (zwarte nylonsoort). Er lijkt nu iets te zijn wat er goed uit ziet, licht is en ook goed werkt want een eis was/is dat je met twee vingers de schoen kan sluiten. Een voordeel is verder dat door de pasvorm maar heel weinig "trekkracht" nodig is om te sluiten. Bij de volgende schoenset tenslotte wordt er nog meer aandacht besteed aan de ventilatie. Dit gaat ook helpen om de schoenen SUB 100 te houden doordat er meer meshmateriaal ingezet wordt en minder carbon/kevlar. | ||
![]() ![]() ![]() | ||
Veel stappen op weg naar de ultieme fietsschoen |
11 maart 2014 | ![]() |
100% pasvorm, 145 gram in maat 47 | ||
![]() Een van de laatste winterstop-projecten behelsde het maken van zo comfortabel en gelijktijdig zo licht mogelijke fietsschoenen. Ik liep namelijk al heel lang tegen het probleem aan van door afknelling veroorzaakte koude en/of gevoelloze voeten. Er is wel aanbod van "op maat" gemaakt schoeisel maar deze liggen niet om de hoek en zijn, weliswaar terecht, niet laag geprijsd. Er is ook een aanbod van zogenaamde "mouldbare" schoenen maar het vervormbare gedeelte beperkt zich louter tot het onnodig dikke zoolgedeelte en biedt weinig soelaas voor met name bredere voeten. In mijn geval was het breedteverschil met een standaard fietsschoen soms wel 25 mm!! Niet gek dat je voeten dan koud of gevoelloos worden... Dus dan maar zelf aan de slag? Belangrijk is dan je voeten af te mallen onder druk en in een houding/hoek die overeenkomt met je fietshouding. Ik heb in mijn geval een hele hoogwaardige harde gips gebruikt om in de afgemalde ruimtes te gieten. Nadat deze met korrel 800 “gefinished” waren zijn er epoxy/glasmallen van gemaakt waarin met natlaminaat de productdelen werden vervaardigd. Prepreg zou ook kunnen maar dan zou een autoclaaf het meest geschikt zijn: warmte, vacuüm en druk. Idealer kan je je product niet maken. Echter, de schoenen zullen nu rond de 145-155 gram uitkomen wat nog maar een derde is van een standaard maat 47 schoen. Maar het allergrootste voordeel: zodra je erin schuift is daar de ultieme herkenning “For your feet only”!! Er zal de komende periode nog veel tijd wegvloeien met aanpassingen/verbeteringen en innovaties voor sluitingstypes, ventilatie openingen, beschermhakjes etc. maar de basis is er in ieder geval. Wordt vervolgd! | ||
![]() ![]() | ||
Nieuwe carbon dragers productieklaar |
28 februari 2014 | ![]() |
![]() | ||
En nog een ligfietsevenement: in Peer, België |
26 februari 2014 | ![]() |
![]() Wereldkampioen Stijn van de Maele uit Belgie op een M5 Low RacerGratis testen van allerlei ligfietsmodellen en een compleet wedstrijdprogramma. ligfietstestdag.net76.net/page2.html | ||
Voor wie Middelburg erg ver is |
21 februari 2014 | |
Ligfiets opstapdagen in Assen, Breda en Ede | ||
![]() | ||
M-Raceren met zijn tweeën in Japan |
4 februari 2014 | ![]() |
Kazuo Miyakawa met dochter op de door hemzelf geassembleerde M5 M-Racer | ||
![]() | ||
![]() | ||
VIKINGTOUR 2014 NOORWEGEN door Bram Moens |
15 januari 2014 | ![]() |
Het ultieme klimevenement | ||
![]() Dat beeld werd op dat moment versterkt door het volgende: een 18-jarige deelnemer die net achter me was gefinisht in de openingsklimtijdrit hoefde bij wijze van spreken alleen maar te douchen om hersteld te zijn. Zelf voelde ik die klimtijdrit de volgende ochtend nog in mijn benen. Enig excuus voor mij: een ruim generatieverschil. Enfin, nu is het 2014 en het plan is opgevat om dat fantastisch mooie Viking Tour-evenement nog eens te doen. Deze maal gelukkig ook met jongere M5 CHR gebruikers! Tot nu toe is het van vier personen zeker dat ze deelnemen maar als er zich nog meer ligfietsers aangetrokken voelen dan zou ik zeggen: "Meld je aan!" Op dit moment zijn er nog rond de 80 startbewijzen te vergeven. Een lichte ligfiets en een goede conditie zijn dingen die je gaan helpen. Bekijk vooral even het parcours op de site. Voorts: nog een ander Scandinavisch fietsevenement, Sverigetempot-2014. Ook daaraan doen reeds twee M5-ers mee met hun Carbon High Racer en ook daar zijn nog startplaatsen te vergeven. | ||
Wat zijn nog meer handige dingen in carbon? |
13 januari 2014 | ![]() |
Een lange versie schoenlepel voor de rest van je leven.... | ||
![]() Of ze knikten na verloop van tijd (staal) Of ze scheurden gewoon (plastic) Dus in een paar verloren uurtjes een malletje gemaakt van een flinke maat (60 cm) schoenlepel en nooit meer geknik, gescheur en gezeur! | ||
![]() | ||
Nieuwe website van Bram's foto's, schilderingen en nog wat nu online |
8 januari 2014 | ![]() |
![]() Bram Moens | ||
Hele lichte carbon/kevlar drager voor M5 CHR en M5 M-Racer ontwikkeld |
24 december 2013 | ![]() |
En wellicht ook voor andere types en merken.... | ||
![]() Prijs wordt tweede helft januari bekend gemaakt | ||
![]() |
Nieuws |
Video |
Modellen |
M5 Lightweight bike parts |
Carbon Specials |
M5 Specials |
Overige producten |
Dealers |
Waarom een M5 |
Wedstrijden en records |
Onze klanten |
Contact |