HIGH RACER Holder all time one hour world record
is leeg
Facebook
<< vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | volgende >>
 

En nog een mooie uit de baai van Dieppe in Frankrijk...

26 oktober 2015Naar boven
En nog een mooie uit de baai van Dieppe in Frankrijk...Fiets is van meervoudig M5 klant Daniel Gonano uit Frankrijk
 

Laatste 6 superstrakke M5 stroomlijnkuipen beschikbaar!

5 oktober 2015Naar boven

Voor de prijs van een goed achterwiel een high-tech kuip

Laatste 6 superstrakke M5 stroomlijnkuipen beschikbaar!De geschiedenis van deze stroomlijnkuipen gaat terug naar de begin jaren negentig tijdens een samenwerking tussen M5 en de TU-Delft afdeling aerodynamica.
De prestaties van deze kuip bij 250 Watt zijn 72.6 km/uur (vlakke weg, geen wind).
Deze waarden zijn in 1995 officieel gemeten in de windtunnel van Marknesse (NL)

Behalve als gebruik voor een tweewielerkuip zijn deze kuipen ook bijzonder geschikt voor o.a. opleidingen die bezig zijn met een project als zuinigheidsraces. De stroomlijnkuipen kunnen met weinig moeite aangepast worden voor een driewielig voertuig, al of niet elektrisch ondersteund.

Deze zeer degelijk en strak gebouwde kuipen zijn gemaakt van glasfiber met polyester en afgewerkt met een prachtig glanzende gelcoatlaag in licht of iets donkerder zeegroen.

De afmetingen van de kuipen zijn: 260 x 91 x 54.5 cm. ( l x h x b). Gewicht is rond de 7 kg.

Prijs per stuk voor deze bijzondere kuipen komt op slechts 650 Euro!
Laatste 6 superstrakke M5 stroomlijnkuipen beschikbaar!Laatste 6 superstrakke M5 stroomlijnkuipen beschikbaar!Laatste 6 superstrakke M5 stroomlijnkuipen beschikbaar!
 

Mont-Ventoux, bergaf 107 km/u met de M5 Carbon High Racer

5 oktober 2015Naar boven

...een waar gebeurd verhaal uit Frankrijk door Patrick Proesmans

Mont-Ventoux, bergaf 107 km/u met de M5 Carbon High RacerElk jaar plannen we met enkele vrienden in de maand mei een week fietsvakantie. Vorig jaar boekten we met vijf een week vakantie te Bedoin aan de voet van de Mont Ventoux. Aangezien onze jaarlijkse bergfietsvakantie de enige periode is dat de racefietsvrienden eens kans hebben om mij te verslaan waren ze er alle vier op gebrand om mij met hun racefietsjes te grazen te rijden. Vier racefietsen van 6 tot 8 kg aan de start tegen mijn rode M5 Carbon High Racer van een kleine 9 kg.

Het gewichtsverschil tussen de rijders is echter veel groter. Ik ben helaas diegene die veel te weinig sport en met mijn 1.76 m zet ik toch 87 kg op de weegschaal neer...
De andere vier hebben weer allemaal goed getraind en zitten mooi onder de 80 kg. Van Bedoin aan de typische startplaats, de fontein, naar de top via Chalet Renard is zo'n 21 km. Het topje ligt boven de 1.900 meter in het eenzaam verlaten maanlandschap.

Het verdict, twee man voor mij, jongens die continue trainen heel het jaar door, en twee man van het normale kaliber achter mij. Ik was dus derde boven in 2 uur 17 minuten en was daar gezien mijn slechte conditie best gelukkig mee. Enkele jaren en 10 kg geleden heb ik hetzelfde traject met mijn ligfiets nog net binnen de 2 uur gereden. Vervolgens bergaf naar Malaucene... haha, dat lag me natuurlijk wel. Na een halve minuut zag ik de 4 musketiers al uit mijn spiegeltje verdwijnen. Ze reden rond de 65 tot 70 km per uur op de rechte stukken terwijl ik continu moest remmen opdat ik niet boven de 90 km per uur zou gaan.

Plots zag ik in de verte een racefiets die blijkbaar elke bocht en hoek daarboven kende. Dit moest iemand uit de buurt zijn, de man gooide zich in elke bocht en maakte zich zo klein mogelijk. Aangezien ik het terrein niet kende bleven we op de steilste stukken vrij dicht bij elkaar. Ik stak hem wel vlot voorbij en liep vlot uit wanneer het rechtdoor ging maar voor elke bocht remde ik veel harder dan hij zodat hij terug wat dichter kwam.

Na ongeveer 5 km begon de hellingsgraad onder de 10 procent te zakken en werden de rechte stukken wat langer. Ik kon dan ook in alle veiligheid mijn paard loslaten en hem laten gaan. 107 km per uur zag ik op mijn Garmin GPS horloge verschijnen, de lokale jongen was verdwenen. Toen ik in het dorp van Malaucene aan het wachten was op mijn vrienden kwam de racer circa 10 minuten later ook aan en stopte naast mij.

Ik stond te kijken in de etalage van een fietswinkel en hij sprak me aan in het Frans. Het was inderdaad een buurtbewoner en hij vertelde me dat hij in die 20 jaar dat hij tientallen keren per zomer de Mont Ventoux had beklommen nog nooit iemand had tegengekomen die hem in het naar beneden rijden was voorbijgestoken. Zijn bijnaam was naar het schijnt Roi de la Montagne wat zo veel betekent als koning van de berg.

Wist ik veel ocharme...ik had het hem anders wel eens gegund. Best grappig dat deze fervente racer, die nog nooit een ligfiets had gezien in zijn hele leven, ineens de duimen moest leggen...
 

Heer Bouman (73) en vele andere M5 klanten weer bijna klaar voor 18e Paris-Brest-Paris 2015 editie

15 augustus 2015Naar boven
Heer Bouman (73) en vele andere M5 klanten weer bijna klaar voor 18e Paris-Brest-Paris 2015 editie
J. Bouman met zijn eerdere M5 Shock Proof
Voor J. Bouman wordt het reeds zijn 3e deelname en deze keer is zijn fiets een blauwe M5 Carbon High Racer met daarop een meer dan royale Carbon Tail Bag van wel 60 liter inhoud. Maar... behalve inhoud zorgt deze ook voor de nodige verminderde luchtweerstand wat over zo'n afstand en met die leeftijd heel nuttig is. Sinds zijn overstap van een M5 Shock Proof met 26 inch wielen naar de Carbon High Racer is zijn kruissnelheid wel met 6-8 km toegenomen en het gewicht wel gehalveerd. inclusief alle opties: schijfrem, Son dynamonaaf en Tail Bag plus allerlei andere kleinere attribuutjes is het gewicht blijven hangen op 11.5 kg. Geinteresseerd in het verloop van de koers? De heer Bouman, suivi.paris-brest-paris.org/F035.html en ook andere deelnemers zijn via hun deelnamenummer rechtstreeks te volgen via de site van de organisatie. En ja, waarom doen mensen o.a. zulke meer extreme dingen? Een mooie quote hiervan vond ik in Jaap's afsluitende zin: Het belangrijkste blijft natuurlijk het fietsplezier, maar vooral ook het gevolg ervan: een goede conditie zodat je er in het dagelijks leven niet tegenop ziet om dingen aan te pakken.
 

Anja's nieuwste

12 augustus 2015Naar boven
Anja's nieuwsteLigfietsvakantie stond voor de deur maar doordat de in september gestolen Carbon Shock Proof nog steeds niet boven water was besloot ik 2 weken voor vertrek alsnog een lichte carbon fiets met 26/28 wielcombinatie te maken. Best wel gekkenwerk eigenlijk omdat voor de vakantie er altijd een ophoping is van een heleboel ander regulier werk...
Een meevaller was dat ik gebruik kon maken van een bestaande carbon achtervork uit het tijdperk van de M5 TICA Low Racer. Mooi licht (320 gram) en bespaart een hoop werk. De stoelsteunen kon ik lenen van de M5 Carbon High Racer.De gevormde profielen konden klein blijven omdat het gewicht van de berijdster ook niet hoog is. Eindresultaat was daardoor een lichte fiets (8.3kg) met de bekabeling binnendoor.
 

Robert Carlier als 6e gefinished in Istanbul van de totaal 174 deelnemers

2 augustus 2015Naar boven
In een bloedstollende laatste rijnacht met lekke banden, omrijden etc. is Robert Carlier heden de 6e augustus net iets na 03.00 uur gefinished aan de Bosporus in Istanbul in een rittijd van net iets meer dan 12 dagen!!

Gewoon 320 km per dag en dat 12 dagen lang.....
 

Cyclo"sportieven"

30 juli 2015Naar boven
CycloCyclosportieven mogen zich de laatste tijd verheugen in een groeiende belangstelling. Met name in dit soort lange prestatietochten hebben geschikte ligfietsen een hele hoop meer te bieden dan de rechtop tegen de wind in fietsende collega's. Gelukkig zijn er een hoop van deze organisaties die ligfietsen van harte verwelkomen zoals Paris-Brest- Paris maar er zijn er ook een aantal die ligfietsen om onbegrijpelijke redenen hebben uitgesloten van deelname. Een paar voorbeelden uit het verleden en heden:
  • De bekendste blijft die ik zelf aan de lijve ervoer in 1997 in wat de laatste mogelijkheid was Den Store Styrkeproven Trondheim-Oslo (543 km non stop) te rijden. De Noorse organisatie presteerde het toen om tijdens de tocht de reglementen te veranderen en de eerste prijs (+/- 6000 ouderwetse guldens) zonder ook maar met hun ogen te knipperen, te schenken aan de eerst finishende wielrenner. Die ex-prof, Atle Pedersen finishte ruim twee uur na de snelste tijd die ik reed met mijn M5 Low Racer ligfiets.... Na deze versie was het zelfs verboden voor ligfietsers om ooit nog deel te nemen. Motief van de organisatie: veiligheid!! In de jaren erna zijn er in T-O helaas nog vele ongelukken geweest waarvan sommige zelfs met dodelijke afloop.
  • Van recentere datum is de, ook Scandinavische, cyclo Vatternrundan in Zweden. Heel geschikt ligfietsterrein: golvende heuvels waar veel verschil met de rest gemaakt kan worden. Daar is alleen nog met een ligfiets mee te doen middels een doktersverklaring....Want ja zo zijn ze dan weer in Zweden, immers gehandicapten uitsluiten is natuurlijk niet echt van deze tijd. In die doktersverklaring moet dan staan dat je vanwege je lichamelijke gesteldheid (bijvoorbeeld een hernia) echt alleen op zo'n ding kan rijden. Doktersverklaringen voor deze tocht zijn overigens te krijgen bij M5 Ligfietsen.
  • De laatste hernieuwde kennismaking met onze tolerante samenleving kreeg ik via de deelname van M5 klant en M5 Carbon High Racer rijder/coureur Robert Carlier uit Rotterdam. Een gerenommeerd hardrijder die zijn zinnen had gezet op deelname aan de Transcontinental 2015. Die tocht bestaat maar liefst uit 4200 km dwars door Europa, dit jaar startend vanuit Geraardsbergen en finishend in Istanbul. Deelnemers mogen zelf de route kiezen maar moeten alles doen zonder hulp van buitenaf. Robert koos bij aanvang voor de super randonneur van M5 namelijk de M5 Carbon High Racer omdat die naast zijn perfect zittend kuipstoeltje o.a. gewoon 10-12 km sneller rijdt bij dezelfde hartslag dan zijn titanium racefiets.... Met een geschatte fietstijd van 16-20 uur per dag! is dat al heel gauw een enorm verschil met de zadelzitters van rond de 150-180 km per dag! Afijn om kort te gaan: bij aanloop nog eens extra nagevraagd bij de organisatie want er stond niets specifieks over fietsuitsluitingen, en ja hoor ze voelden nattigheid want op zo'n manier zou een heel racefietsveld op dagen afstand gereden kunnen worden... Teleurgesteld koos Robert toen voor de sportieve uitdaging. Zijn rijsnelheid tijdens de trainingen vooraf daalde van 40 km/u op zijn M5 CHR naar 28-30 km/u op zijn racefiets en als je dan ziet dat hij momenteel (30 juli) rond de 4e plaats rijdt in een veld van 174 deelnemers hoef ik verder niets uit te leggen. Bij gelijke energieinvoer zou Robert op zijn M5 CHR maar liefst 500 tot 750 km voor de nummer 2 kunnen rijden! Desondanks is zijn huidige positie een prestatie van formaat. Hij is rechtstreeks te volgen op de volgende link met startnummer 131. trackleaders.com/transconrace15
  • Ergo: Ook in de (lig)fietswereld blijft de geschiedenis zich maar herhalen sinds de ban op ligfietsdeelname bij professionele wedstrijden in 1934. Nu komt het dus nog steeds voor bij evenementen waar juist een positieve bijdrage vanuit zou kunnen gaan mede omdat hier amper of geen commerciele belangen meespelen. Het zegt veel tot alles over hoe behoudend met name de mensen uit de wielersport kunnen zijn ook al is dit overduidelijk tegen beter weten in. Als deze behoudendheid bijvoorbeeld het geval geweest zou zijn in de luchtvaart, auto- of zeilsport zouden we nu vliegen met dubbeldekkers, rijden met Olivier B. Bommel schichten of varen met platbodems.... Leuk nostalgisch maar lachwekkend achterhaald.
 

Wereldkampioenschappen Ligfietsen 2015 in België

14 juli 2015Naar boven

21 - 23 augustus te Maasmechelen

Wereldkampioenschappen Ligfietsen 2015 in BelgiëMooi evenement om te bezoeken, maar nog mooier om deel te nemen aan de wedstrijden! Volg onderstaande link voor uitgebreide informatie.

www.hpv.be/wk >>

 

Speedy Stijn

30 juni 2015Naar boven

1e en 3e plaats voor Stijn van de Maele tijdens wedstrijden

Speedy StijnStijn nadert rap de 40 (jaar) maar is nog steeds goed op stoom!
Tijdens het laatste Cycle Vision evenement behaalde hij met zijn M5 Carbon High Racer een 3e plaats tijdens de uurrace.

Bij het Belgisch kampioenschap afgelopen weekend in Hulshout op een asfaltpiste van 400 meter won Stijn de tijdrit over 2 km staande start met 50.6 km gemiddeld.

Het navolgende criterium won Stijn met 47.4 km gemiddeld. Dat alles in de klasse ongestroomlijnd!
 

Nog even een overzicht van wat allemaal mogelijk is bij deze "super randonneur"

30 juni 2015 
Nog even een overzicht van wat allemaal mogelijk is bij deze
<< vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | volgende >>
Er kunnen geen rechten ontleend worden aan de informatie op deze site.© Copyright 2003 - 2024 M5 Ligfietsen / Vipers
Nieuws
Video
Modellen
M5 Lightweight bike parts
Carbon Specials
M5 Specials
Overige producten
Dealers
Waarom een M5
Wedstrijden en records
Onze klanten
Contact
Minimal Bike
2-SPOKE
Bram Moens
 Laatste nieuws
 Archief
 Zoeken
 Sponsoring
 Evenementen
 Publicaties
 Sitemap